Kalandvágyó vándorok, vagy nehézségekkel küzdő dolgozók: ilyen az életük valójában a kamionosoknak!

Új sorozatot indít a Munkatársaim.hu blogja, melyben egyes szakmák sajátosságait járjuk körbe, foglalkozásokat mutatunk be, mégpedig egyenesen azok segítségével, akik az éppen aktuális iparágat űzik – ezúton is köszönet érte nekik! A mostani témánk: ilyen az élet a kamionon.

Annyi mindenről álmodozunk gyermekkorunkban, hogy tűzoltók leszünk, vagy vadakat terelő juhászok… Új sorozatunkban utána eredünk, hogy egyes szakmákat milyen munkakörülmények, kihívások, sikerélmények övezik.

Meglehet, Te, aki ezeket a sorokat olvasod, most éppen egy irodában töltöd a munkaidődet, és úgy érzed, bármi mást csinálnál, csak ezt nem, amivel ebben a percben foglalkozol. És akkor esetleg eszedbe juthat az is, hogy valakinek éppenséggel az utazás tölti ki a munkaidejét. Vannak, akik éppen most pattannak nyeregbe egy kamion sofőrfülkéjében, hogy meghódítsák az utakat, vele együtt pedig a különféle úti célokat: Spanyolországot, Hollandiát, vagy Franciaországot – és még sorolhatnánk a megannyi úti célt. Aki a kamionsofőrök munkájára gondol, annak vagy a fenti, romantikával fűszerezett képek sora ugorhat be, vagy egy kiábrándító és sztereotip kép sejlik fel a nomád életet élő sofőrről…

A Munkatársaim.hu cikke ugyan nem reprezentatív, egy önkéntesen kitölthető Google kérdőív segítségével igyekeztünk megtudni, milyen életük és munkájuk van a hivatásos sofőröknek. A kérdéssorunkat a Kamionosok nevű Facebook csoportban tettük közzé, ahol 48 anonim kamionsofőr osztotta meg velünk a tapasztalatait, amiért nem győzünk köszönetet mondani a résztvevőknek, válaszadóknak. Ha véleményed van, regisztrálj a Munkatársaim.hu oldalára, és oszd meg saját munkatapasztalataidat másokkal. Ha pedig kérdésed lenne a kamionosokhoz, írd meg bátran, és igyekszünk választ találni a szakmabeliek segítségével.

Mi többek között arra voltunk kíváncsiak, hogy miként él a hétköznapokon egy kamionos, ugyanis sok esetben ez nem csupán egy munka. Hiszen ne feledjük: a nemzetközi utakon dolgozó sofőrök munkája egészen egyedi, mert 8 óra munka után nem eldobják a tollat, otthagyják a gépsort, és megpihennek, hanem ha elindulnak, akkor akár hetekig is úton lehetnek, ami miatt az is egyértelmű: ez nem csupán egy munka, a kamionozás egy életmód is egyben.

Vajon mik jellemzik? Hol alszanak? Hol tudnak tisztálkodni? Milyen más kihívásokkal kell szembenézniük?  Lássuk tehát első kézből, milyen előnyei és buktatói vannak ennek a munkakörnek! A dolgozók véleményét egyenesen a kamionosoktól olvashatod, hiszen ahány ember, annyiféleképpen éli meg a mindennapok kihívásait, mi pedig úgy döntöttünk, a többségét szó szerint tolmácsoljuk számotokra.

Kevesen vannak, akik azt állítják, hogy ugyanolyan munka ez, mint bármi más, de azért akadt a válaszadók között ilyen vélemény is, vélhetően egy olyan sofőrtől, aki belföldi utakon dolgozik. Nos, azért a többség szerint vannak ennek a területnek különös sajátosságai: „Többnyire éjjel-nappal úton vagyunk, és nőként körülményesebb tisztálkodni” – írta egy 21 éves hölgy.
„Az alváshoz hozzá kell szokni, tisztálkodás a parkolókban, cégeknél, vagy a platón megoldható” – írta egy másik tehergépkocsi-vezető.
Egy másikuk ezt mondta:

„Nem mindig tudsz zuhanyozni, sokat aludni sem, nem étkezel rendesen”

– ami szintén nem teszi túl vonzóvá a hétköznapokat.
„Egysofőrös járat esetén a vezetés legtöbb esetben inkább nappalra esik, – mivel kötelező pihenő és vezetési idő van. Tisztálkodni vagy fel-, és lerakó helyen, ha van lehetőség zuhanyzásra, vagy ha olyan helyen van az ember, például benzinkúton, ahol pénz ellenében van lehetőség zuhanyzásra. Ha ezek közül egyik opció sincs, akkor a kamion mellett kannából. Aludni a fülkében alszik az ember, tekintettel arra, hogy a kamionokban 2 ágy is van.”

Mint kiderül, a mai modern kamionokba az ülések mögött alakítják ki a fekhelyeket, és ezeket egyre kényelmesebbre készítik el a gyártók.
„A mai modern géppark már elég kényelmes. Jók az ágyak, nagy a hely, és ha reggel felkelsz, a kávé után rögtön a munkahelyeden vagy” – emelte ki az előnyöket az egyik sofőr. Azért az ágy és a körülmények nem emlékeztetnek a Hiltonra – tette hozzá egy másik munkavállaló.

Többen állítják tehát: a tisztálkodás sok esetben mindössze csak pénz kérdése, ugyanis a benzinkutak mellett fizetős tusolókat állítottak fel. Ám akad ennél egy nagyobb kihívás is: „A fürdő a legkevesebb. Menj el wc-re” – figyelmeztet egy életbevágó funkcióra, és útközbeni kihívásra egy másik munkatárs. Akadt, aki ennél is keményebben éli meg a mindennapokat a platón: „Mocskos wc-k, még mocskosabb zuhanyzók, és mélységes lenézés mások részéről” – mondta keserűen.
„Életmódnak kemény – fogalmazott egy másik kamionos – Útszélén élni nekem nem jött be. Tisztálkodás benzinkutakon, fizetős tusolókba, vagy a cégeknél esetleg megengedik, hogy használjuk a tusolót. Már ha olyan a cég, akinek van kinti telephelye, és jól felszerelt. Alvás állandóan a kamionban. Főzés szintén kamionban, esetleg néha étteremben. Mosni néhány fizetős parkolóban lehet, ahol fizetős mosógép van” – mesélte kíméletlen őszinteséggel a hétköznapokról.
Egy másikuk így fogalmazott: „Kicsit a múltba kell visszamenni, mikor nem folyt csapból a víz minden háztartásba, alapdolgokról kell előre gondoskodni – víz, élelem min. 1 hétre. Tisztálkodás: cégeknél, kutakon van zuhanyzási lehetőség, vagy az ősi módszer, a lavórba mosakodás. Étkezés: ha van idő főzni, akkor főtt, ha nem, hideg élelem, mikor hogy jut idő. Alvás a fülkében, a zajt megszokja az ember” – mondta a hétköznapokról egy munkavállaló.

Amivel fontos kalkulálnia annak, aki kacérkodik a pályával, az a magányosság. Sokan látják így ezt a szakmát, vagy azért, mert egyedül vezetnek – és nem „négykezesben”, ahogy szakmai zsargonként nevezik azt, mikor két sofőr vág útnak, és felváltva vezetnek – bár igazat megvallva, laikusként belegondolni is rossz, milyen lehet, ha a váltótárs személyisége nem a legszimpatikusabb, hiszen hetekig kell elviselni a társaságát, így pedig társas magány sem lehet ismeretlen… Sokan még keményebben fogalmaznak, hiszen úgy érzik, a munka kedvéért le kell mondaniuk a barátokról, és családról, ami valóban nagy áldozatnak tűnik, de erről még később lesz szó.

Vajon akkor vajon mégis miért csinálják sokan? Nem meglepő, olyan válaszokat is kaptunk, hogy „Imádok vezetni, a többire van lehetőség.” „Világjárás, ha valaki elég nyitott” – írta egy másik önkéntes válaszadó.
Mindemellett természetesen a pénz, pénz, pénz. Ám erről majd egy későbbi bejegyzésünkben ejtünk szót. Tartsatok velünk a kamionosok világába, hamarosan jön a következő rész, mely olyan kérdésekre keresi a választ, hogy kiknek ajánlanák? És hogy mennyi az annyi? – ami kétségtelen, nem egy zsebpénz, hanem sokszor szép kis summa, legalábbis a magyar átlagbéreket tekintve… Ha érdekel bennetek, tartsatok velünk!

Ha pedig kamionos vagy magad is, és szívesen megosztanád a saját tapasztalatodat, gyere a Munkatársaim.hu oldalára, és mondd el, Te hogyan látod a szakmát és a munkáltatókat!

Facebook Comments